خودروها, خودروی سایپا

باتری کوییک

باتری کوییک

پیش از پرداختن به معرفی باتری کوییک و ویژگی های آن، بهتر است نخست به اختصار با این خودروی داخلی آشنا شده و به بررسی باتری خودرو به عنوان یک قطعه اساسی بپردازیم.

کوییک؛ پاسخ دیر هنگام سایپا به 206 ایران خودرو!

کوییک که عرضه آن به بازار به سال 1395 بر می گردد، پاسخ دیر هنگامی از طرف شرکت سایپا به ایران خودرو در راستای طراحی و تولید 206 بود. به عقیده بسیاری از کارشناسان این خودرو یکی از پر آپشن ترین خودروهای ساخت ایران است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که تجهیزات موجود در ساختار کوییک همان تجهیزاتی است که در ساخت تیبا هاچ بک مورد استفاده قرار گرفته است. البته این خودرو از چند ویژگی جدید همچون نمایشگر لمسی با دوربین و نویگیشن، فرمان اسپرت با دکمه های کنترلی و استارت دکمه ای نیز برخوردار می باشد.

حال که به طور مختصر با خودروی کوییک آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده که به معرفی باتری خودرو که یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات به کار گرفته شده در ساختار خودرو است، پرداخته و پس از آن به سراغ معرفی باتری کوییک برویم.

باتری و نقش مهم آن در خودرو

باتری قطعه ای مهم در ساختار خودروهای مختلف است که عدم وجود و یا عملکرد نادرست آن روشن نشدن خودرو را در پی خواهد داشت. اصلی ترین هدف از به کارگیری باتری در خودرو استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی مورد نیاز برای جرقه زدن، روشنایی و… می باشد. به عنوان مثالی بارز از وظایف باتری در خودرو می توان گفت که باتری در زمان عدم کارکرد موتور، اقدام به فراهم سازی توان الکتریکی مورد نیاز خودرو می نماید.

هر باتری دارای ویژگی های مختلفی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ولتاژ و ظرفیت باتری اشاره نمود. باتری های به کار گرفته شده در ساختار خودروهای سواری همچون پراید، تیبا، ساینا، کوییک و… دارای ولتاژ 12 ولتی هستند. این در حالی است که مقدار ولتاژ در خودروهای سنگین و باری معادل 24 ولت می باشد. ظرفیت هر باتری با توجه به عملکرد و امکانات خودرو متفاوت است. به عنوان مثال ظرفیت باتری فابریک خودرویی همچون ساینا 50 آمپر می باشد. در حالی که باتری فابریک مورد استفاده در خودرویی نظیر دنا 66 آمپر ساعتی است.

باتری ها یکی از کم استهلاک ترین قطعات موجود در خودروها هستند. اما هنگامی که دچار مشکل شده و خراب شوند، می توانند سلامت سایر قطعات را نیز تحت تاثیر قرار دهند. با مراقبت مستمر از باتری می توان طول عمر آن را تا حد قابل توجهی افزایش داده و بدین ترتیب سلامت سایر قطعات را نیز تضمین کرد.

باتری خودرو

آشنایی با باتری کوییک و ویژگی های آن

باتری کوییک نیز همچون باتری همه خودروهای سواری موجود در بازار دارای اختلاف پتانسیل 12 ولت است. باتری فابریک این خودرو از ظرفیتی معادل 55 آمپر ساعت برخوردار می باشد. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که منظور از باتری فابریک چیست؟

باتری فابریک باتری ای است که در زمان ساخت خودرو در کارخانه آن را بر روی ماشین تعبیه نموده و روانه بازار می کنند. این ظرفیت پاسخگوی نیازهای اولیه خودرو خواهد بود. اما در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد پس از خرید خودرو اقدام به نصب سیستم های صوتی و روشنایی قوی و حرفه ای بر روی آن می کنند. در چنین شرایطی دیگر باتری فابریک قدرت پاسخگویی به نیازهای خودرو را نداشته و باید جای خود را به یک باتری با ظرفیت بالاتر بدهد. از همین رو ظرفیت باتری کوییک را گاها تا 62 آمپر نیز ارتقا می دهند. استفاده از باتری های دارای ظرفیت بیش از 62 آمپر برای کوییک توصیه نمی شود.

ویژگی های مختلف باتری کوییک

باتری کوییک دارای طول 23 سانتی متر، عرض 18 سانتی متر و ارتفاع 18 سانتی متر می باشد. این باتری های قابل شارژ در دو نوع اتمی و سرب اسیدی موجود هستند. امروزه استفاده از باتری کوییک اتمی به دلیل برخورداری از مزایای مختلف در مقایسه با باتری های سرب اسیدی رایج تر می باشد.

باتری کوییک اتمی که آن را تحت عنوان باتری سیلد نیز نامگذاری می کنند، به دسته ای از باتری ها اطلاق می گردد که صفحات موجود در ساختار آن ها پیش از تولید شارژ شده، سپس به شکل دسته صفحه درآمده و در انتها مونتاژ می گردند. یکی از مهم ترین ویژگی های باتری کوییک اتمی وجود درپوشی یکپارچه بر روی آن است. قیمت مناسب و عمر طولانی باتری اتمی بسیاری از کاربران را بر آن داشته است که به استفاده از این نوع باتری ماشین کوییک روی بیاورند. از دیگر ویژگی های مهم این باتری ها می توان به عدم استفاده از آب مقطر، عدم نیاز به تعمیرات و نگهداری، قابلیت شارژ مجدد، قدرت استارت زدن بالا، مقاومت زیاد در مقابل شارژ و دشارژ بیش از حد و… اشاره نمود.

باتری کوییک سرب اسیدی نوع دیگری از باتری به کار گرفته شده در ساختار ماشین پر طرفدار کوییک است. این باتری ها نیازمند سرویس و نگهداری مداوم بوده و در زمان شارژ شدن گازهایی مضر را از خود ساطع می نمایند و بدین ترتیب سلامت انسان و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند. همه این موارد دست به دست هم داده و زمینه ای را فراهم ساخته اند که باتری کوییک اتمی از محبوبیت بیشتری در میان صاحبان خودروهای کوییک برخوردار باشد.

عمر مفید باتری کوییک

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از صاحبان خودروهای کوییک را به خود مشغول کرده است، این است که عمر مفید باتری کوییک چقدر است؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که عمر مفید باتری کوییک R تابع شرایط اقلیمی منطقه و نوع مصرف کاربران می باشد. بنابراین ممکن است باتری کوییک آر شما یک سال عمر کند. در حالی که همان باتری در خودروی دوستتان بیش از 3 سال دوام می آورد.

اگر قصد خرید باتری مناسب دارید، ما خرید آنلاین  را به شما پیشنهاد می دهیم. قیمت باتری کوییک در فروشگاه های اینترنتی بسیار مناسب می باشد. از همین رو با خرید آنلاین می توانید ضمن صرفه جویی در زمان، در هزینه ها نیز صرفه جویی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *