خودروها, خودروی ایران خودرو

باتری رانا

باتری رانا

به منظور آشنایی بیشتر با باتری رانا و ویژگی های متعدد و متنوع آن بهتر است ابتدا با خودرو رانا آشنا شده و سپس باتری را به عنوان یکی از کاربردی ترین و اساسی ترین قطعات موجود در ساختار خودروها معرفی کنیم.

رانا؛ نمونه ارزان سازی شده پژو 206 صندوق دار

باتری رانا

پس از این که پژو 206 صندوق دار در اواخر دهه 80 شمسی به بازار عرضه شده و با استقبال بی نظیری از سوی مشتریان مواجه شد، این بار مدیران ایران خودرو بر آن شدند که اقدام به طراحی و تولید یک خودروی اقتصادی نموده و آن را به عنوان جایگزین پیکان روانه بازار کنند. بدین ترتیب رانا که نمونه ارزان سازی شده پژو 206 صندوق دار بود، راهی بازار شد.

متاسفانه تغییراتی که در راستای ارزان سازی این خودرو صورت پذیرفته بود، کاهش کیفیت آن را به دنبال داشت. از همین رو مردم پس از آگاهی از این کمبود کیفیت از خرید رانا سر باز زدند. به همین دلیل ایران خودرو در سال 1392 رانا ال ایکس را روانه بازار کرد که در مقایسه با مدل پایه ای خود از قابلیت های متفاوتی برخوردار است. از جمله مهم ترین این قابلیت ها می توان به سنسور عقب، شیشه بالابر برقی عقب، اسپیکرهای درب عقب و… اشاره نمود. بدین ترتیب رانا به یکی از محبوب ترین خودروها در میان مردم تبدیل شد.

باتری؛ جزء جدایی ناپذیر کلیه خودروها

باتری های به کار گرفته شده در ساختار خودروها از نوع قابل شارژ بوده و انرژی لازم برای اعمالی نظیر استارت زدن، روشنایی و تامین برق مورد نیاز سایر لوازم الکتریکی خودرو را  فراهم می سازند. باتری ها متشکل از اجزای مختلفی هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به جعبه باتری، صفحات باتری، الکترولیت و… اشاره نمود.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که باتری ها یکی از کم استهلاک ترین اجزای موجود در خودروها هستند. این اجزای کم دردسر زمانی که با کم لطفی صاحبان خودرو در بررسی و چکاپ ساده ماهانه رو به رو شوند، به خرابی زودرس دچار شده و بدین ترتیب می توانند زمینه خرابی سایر قطعات را نیز فراهم سازند. از همین رو به صاحبان خودروهای مختلف توصیه می گردد که به راحتی و تنها از طریق چکاپ های ساده ماهانه از تخریب باتری و دیگر قطعات جلوگیری به عمل آورده و بدین ترتیب از متحمل شدن هزینه های قابل توجه جلوگیری به عمل آورند.

فرقی نمی کند چه خودرویی با چه نوع سوختی دارید. باتری عنصری ضروری و جدایی ناپذیر در کلیه خودروها است. گفتنی است که هر باتری با توجه به ویژگی های فنی مختلفی که دارد. تنها برای استفاده در یک نوع خودرو خاص مناسب است. از جمله مهم ترین ویژگی های فنی یک باتری می توان ظرفیت، توان، ولتاژ و شدت جریان استارت سرد را نام برد.

سازندگان خودروها با توجه به توان استارت و مقدار برق مصرفی خودرو نسبت به انتخاب باتری مناسب برای استفاده در ساختار خودرو اقدام می نمایند.

ولتاژ مناسب برای باتری رانا

باتری ماشین راناهمان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، یکی از مهم ترین مشخصات هر باتری اعم از باتری خودرو، ولتاژ آن می باشد. گفتنی است که ولتاژ اسمی خام سیستم های برق خودروهای معمولی عمدتا ضریب ثابتی از 12 ولت می باشند. از همین رو باتری های مورد استفاده در خودروها نیز از همین ولتاژ برخوردار هستند. لازم به ذکر است که باتری ماشین های سواری نظیر باتری رانا دارای ولتاژ 12 ولت هستند. این در حالی است که مقدار ولتاژ در خودروهای سنگین و باری همچون کامیون ها 24 ولت است.

ظرفیت باتری که آن را بر حسب یکای آمپر ساعت بیان می کنند، یکی دیگر از پارامترهای اساسی باتری خودرو است. مقدار ظرفیت باتری با توجه به مقدار برق مورد نیاز سیستم خودرو تعیین می شود. بنابراین این مقدار از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است.

حال که با باتری خودرو و ویژگی های آن آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به سراغ معرفی باتری رانا و مشخصات آن برویم.

اطلاع بیشتر قبل از خرید باتری رانا

باتری رانا

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، ولتاژ باتری خودروهایی نظیر رانا که در دسته خودروهای سواری قرار می گیرند، 12 ولت است. ظرفیت باتری رانا با توجه به سیستم این خودرو و برق مورد نیاز آن 50 آمپر ساعت در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که باتری ماشین رانا 50 آمپری باتری فابریکی است که در کارخانه بر روی این خودرو قرار گرفته و سپس روانه بازار می شود.

اگر شما هم به آن دسته از صاحبان رانا تعلق دارید که پس از خرید خودرو نسبت به نصب سیستم های صوتی و روشنایی قوی بر روی آن اقدام نموده اید، باید توجه داشته باشید که در چنین شرایطی دیگر باتری ماشین رانا 50 آمپری نمی تواند پاسخگوی نیاز سیستم خودروی شما به برق باشد. از همین رو ممکن است مشکلات عدیده ای را برای خودرو رقم زده و شما را با دردسرهای زیادی رو به رو کند. بهترین کار ارتقاء ظرفیت باتری است. بهترین گزینه برای این کار استفاده از باتری 62 آمپر ساعتی می باشد. بدین ترتیب شما شاهد پیشرفت چشمگیر عملکرد برق باتری خود خواهید بود. خرید آنلاین باتری رانا بهترین گزینه برای شما است.

باتری فابریک رانا از چه نوعی است ؟

قیمت باتری راناباتری رانا که شباهت فراوانی به باتری پژو 206 و 207 دارد، از طول 24 سانتی متر، عرض 18 سانتی متر و ارتفاع 21 سانتی متر برخوردار است. اگرچه باتری فابریک رانا از نوع سرب اسیدی است، اما مشتریان می توانند در هنگام تعویض باتری اولیه نسبت به خرید باتری های اتمی که دارای مزایای متعدد و متنوعی هستند، اقدام نمایند. باتری های اتمی به دلیل برخورداری از قیمت مقرون به صرفه و عملکرد بی نظیر در عین حفاظت از سلامت محیط زیست، به یکی از پر طرفدارترین انواع باتری خودرو در دنیای امروز تبدیل شده اند. قیمت باتری رانا اتمی در مقایسه با مزایای آن بسیار مناسب است.

اگر در مورد طول عمر باتری ماشین رانا می پرسید، باید بگوییم که طول عمر این باتری ها همچون باتری استفاده شده در سایر خودروها تابع نحوه استفاده شما از باتری و شرایط اقلیمی محل زندگی شما است. بدون شک استفاده بیش از حد از باتری موجب فرسودگی زودرس آن خواهد شد. بنابراین سعی کنید به ویژه در هنگام خاموش بودن ماشین استفاده از باتری را به کمترین میزان ممکن برسانید. برای مثال کافی است سیستم صوتی خودرویتان را خاموش نموده و یا کمتر مورد استفاده قرار دهید.

قیمت باتری رانا به شرکت سازنده باتری رانا، نوع باتری، مشخصات فنی آن و عواملی از این قبیل بستگی دارد. اگر قصد خرید باتری ماشین رانا دارید، می توانید با خرید آنلاین باتری رانا لذت یک خرید موفق را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *